پایه استند

بازاریابی در نمایشگاه

ثبت نام در نمایشگاه

بازاریابی در نمایشگاه توجه به نکات لازم و پیشگیری از نقاط ضعف در مراحل مختلف برگزاری نمایشگاه با استفاده از تجارت سازمان دهندگان و شرکت کنندگان در نمایشگاه های گوناگون می تواند به موفقیت شما در نمایشگاه و رسیدن به اهداف بازاریابی و فروش کالاهای تان کمک کند. هر غرفه نمایشگاهی هنگامی موفق قلمداد خواهد شد که بتواند بیشترین تعداد ار مناسب ترین بازدیدکنندگان را به سوی خود جلب کند و این بازدیدها را به نتایج مطلوب منتهی سازد. اگر نمایشگاه از کیفیت خوبی برخوردار باشد حضور عده زیادی از افراد متخصص و بازرگان امری حتمی خواهد بود و این امر در مورد نمایشگاه های تخصصی بیشتر صدق می کند.

 رعایت معیارهایی برای حضور بهتر در نمایشگاه

–         تعیین اولویت های مناسب برای حضور در نمایشگاه.

–         تخمین، تعیین و تامین فضای لازم برای غرفه.

–         طراحی هنرمندانه غرفه و دوری از تزیینات زاید.

–         نمایش چشمگیر کالا در غرفه حتی الامکان به صورت سه بعدی

–         غرفه نه ویترین است و نه تابلوی نقاشی، بنابراین آرایش آن بایستی به شکلی باشد که پیام رسان، گیرا و گویای اهداف شرکت از تولید محصول باشد.

–         تجهیز غرفه بایستی بر اساس فکر، تجربه و هنر باشد. بنابراین هماهنگی میان رنگ ها، کالاها و دیوارها در تجهیز غرفه باید مورد توجه قرار گیرد.

–         از آویختن کاتالوگ، جعبه، پوستر به دیوار غرفه حتی الامکان پرهیز گردد.

–         ظاهر غرفه باید بازدیدکنندگان را جلب کند.

–         ماهیت و اهداف شرکت باید در نحوه تزیین مشخص باشد.

–         همه وسایل مرتب بوده و به آسانی در دسترس قرار داشته باشد.

–         محل نمایش باید به طوری باشد که همه به طور یکسان آن را ببینند.

–         پرهیز از انباشت کالا در غرفه.

چگونه در نمایشگاه حاضر شویمهدف از شرکت در نمایشگاه

هدف اصلی از شرکت در هر نمایشگاه داخلی و خارجی، در کوتاه مدت یا درازمدت افزایش فروش تولیدات یا خدمات است. گاهی نیز اهداف دیگری از قبیل مقاصد سیاسی و فرهنگی برای برگزاری یا شرکت در نمایشگاهی عنوان می شود. هدف هر چه باشد برگزاری یک نمایشگاه بازرگانی موفق و اصولی می تواند زمینه های لازم برای گسترش مناسب سیاسی و فرهنگی و اقتصادی مورد نظر را فراهم آورد.

 

اگر هدف اصلی شما فروش فوری کالاست، بهتر است در نمایشگاه های تخصصی شرکت کنید، یا خود اقدام به برگزاری یک نمایشگاه اختصاصی بنمایید، برای اهداف بلندمدت و نفوذ در بازارهای جدید و همچنین یافتن نماینده تجاری شرکت در نمایشگاه های عمومی و بین المللی که همه ساله در کشورهای مختلف برگزار می شود راه متداول و خوبی است.

 ارزیابی لزوم شرکت در نمایشگاه

قبل از تصمیم به شرکت در هر نمایشگاهی ابتدا باید چند مساله را روشن ساخت. به منظور نتیجه گیری بهتر از شرکت در نمایشگاه لازم است جواب درستی برای پرسش های زیر داشته باشید:

–         شرکت در نمایشگاه برای شما چه منافعی در بر خواهد داشت؟

–         آیا زمان برگزاری آن برای کالای شما مناسب است؟

–         آیا هدف های شما از شرکت در نمایشگاه تحقق خواهد یافت؟

–         آیا بازر منطقه هدفی برای محصولات تان است؟

–         آیا به طور تدریجی و یا دایمی می توانید با تولیدات تان پاسخگوی تقاضای کالا باشید؟

–         آیا محصولات شما در سطح استانداردهای بازار است؟

–         مشکلات شما در رابطه با بازار چیست؟

–         هدف اصلی شما از شرکت در نمایشگاه ها چیست؟

–         به نمایش گذاشتن کالاهای تان به طور موثر مستلزم چه هزینه هایی برای شماست؟

–         آیا نتایج به دست آمده در این نمایشگاه ارزش هزینه های را دارد؟

 نکات لازم جهت نیل به موفقیت بیشتر

–         قبل از نمایشگاه:

مشتریان را از محل و ساعت حضور خود مطلع نمایید و از آنان دعوت به عمل آورید.

–         در طول نمایشگاه:

بروشورها و کارت های ویزیت خود را توزیع نمایید همچنین فرم مصاحبه با بازدیدکنندگان را تکمیل نمایید.

–         پس از نمایشگاه:

به محض خاتمه نمایشگاه با بازدیدکنندگان تماس بگیرید از نظرات آنان به عنوان پایه ای برای برنامه های آینده خود بهره بگیرید و برای نمایشگاه بعدی برنامه ریزی نمایید.

علل عدم موفقیت در نمایشگاه

عدم شناخت بازار منطقه

–         عدم وجود اهداف روشن و مطمئن

–         عدم شناخت و انتخاب نمایشگاه مناسب با اهداف خود

–         ضعف ارتباطات در دوران نمایشگاه

–         عدم توانایی در به ثمر رساندن کوشش های به عمل آمده طی برگزاری نمایشگاه

 اصول لازم در بازاریابی کالا در نمایشگاه

الف) شرایط و مقررات قانونی بازار جدید:

–         تعرفه های گمرکی و سهمیه های وارداتی در کشور مورد نظر

–         مالیات داخلی

–         محدودیت های ارزی

–         قوانین بهداشتی، ایمنی و استانداردهای کشور مورد نظر

–         مقررات صادرات و واردات

ب) کشش بازار:

– کیفیت مطلوب

– مقدار مصرف سالیانه

– موقعیت جغرافیایی مصرف کننده در کشور مورد نظر

– مقدار واردات

قیمت های مختلف واردات

مناطق خرید

چگونگی رعایت مقررات نمایشگاه

–         مطالعه مقررات و دستورالعمل های جاری نمایشگاه و عمل به آن ها

–         غرفه محل تبادل اطلاعات فنی و تجاری است، از ازدحام بی مورد در آن جلوگیری کنید.

–         غرفه داران جهت اداره بهتر بایستی خوب، آگاه، متعهد و جذاب باشند.

–         پذیرایی و امور خدمات بایستی به درستی انجام پذیرد.

–         انضباط اخلاقی و اجتماعی به همراه متانت سرلوحه همه امور باشد.

–         تهیه دفتری جهت ثبت پیشنهادات و نظرات بازدیدکنندگان و صاحب نظران و قرار دادن آن در معرض دید عموم.

–         اختصاص محلی مناسب برای ملاقات ها و مذاکرات تجاری

–         تهیه کاتالوگ، بروشور، کارت ویزیت و لیست قیمت کالا به تعداد کافی جهت مشتریان داخلی و خارجی

–         ارزیابی ارتباطات، دیدارها و مذاکرات روزانه خود در نمایشگاه

–         دعوت از افراد سرشناس در زمینه های گوناگون (با توجه به نوع کالا یا صنعت) برای بازدید از غرفه یا حضور در آن.

در غرفه چگونه باشید بهتر است

–         خود و شرکت خود را خوب بشناسید تا بتوانید فعالیت های شرکت و خدمات آن را به درستی معرفی کنید.

–         نیازهای مشتریان را مورد بررسی قرار داده و بشناسید.

–         رقیبان خود را شناسایی کنید.

–         همیشه برای ارایه اطلاعات و نمایش کالا آماده باشید.

–         مردم چگونگی رفتار و برخورد شما را مترادف با کیفیت کالاهای عرضه شده می دانند.

–         از قیمت و کلیه مشخصات فنی کالا مطلع باشید.

–         به تناسب موضوع از حرکات دست و صورت جهت انتقال بهتر پیام استفاده کنید.

–         در غرفه وظایف و مسوولیت ها را با مهربانی، اطمینان و نظم پیش برده و همیشه مرتب، تمیز و جذاب نگهدارید.

–         ملاقات های روزانه خود را برنامه ریزی کرده و از آن ها برای دستیابی به فرصت هایی برای فروش استفاده کنید

 

آموزش رایگان دوره مدیریت برگزاری و شرکت در نمایشگاه های بین المللی EMD

معرفی کالاهای شما به 150 کشور دنیا نمایشگاه مجازی اکسپو هلد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *